Svært at få øje på – vigtigt at forstå

At forstå hvor stor en udvikling ens barn hele tiden gennemgår, kan være svært at få øje på. Man kan ikke se det, men over tid godt fornemme at der hele tiden sker nye ting. En måde at få et sprog for hvad udviklingen går ud på, er at kigge med i, hvad der sker i hjernen.

For hver gang at barnet bliver stimuleret, sanser og tager indtryk til sig, lagrer det sig i hjernen. Hjernen er som en muskel og jo mere man bruger den, jo mere fast og stærk bliver den. Nedenfor er vist tre tværsnit af storhjernebarken. De mange forbindelsestråde, som der bliver flere og flere af, gør det muligt for hjernen at sende impulser rundt. I takt med at barnet bliver større, skabes en bedre og dybere erkendelse af sig selv og omverden.  

Tre billeder der viser hjernens netværk af forbindelsestråde. Til venstre: ved fødslen. I midten: 3-måneders alderen. Til højre: efter 15 måneder Kilde: Charlotte Ringsmo

 

Helt fra fødsel træner barnet sin hjerne og bygger en forståelse op af sig selv og omverden. Det sker ved at bruge sin krop, ved at bruge sine sanser (mærke en berøring, lugte, smage, lytte) og gennem oplevelser (f.eks. en bold triller, en sten falder til jorden, når jeg griner – griner de andre også osv.)

Jo mere tilstrækkelig, god, stimulerende og sensitiv omsorg, et barn får, jo bedre mulighed har det for at udvikle sig. De mange små forbindelsestråde er barnets grundlæggende erfaring med verden og den erfaringsstruktur gør barnet brug af resten af livet.

En veltrænet hjerne helt fra spæd styrker barnets evne til at fokusere, fordybe sig og vise opmærksomhed – en evne som bl.a. er vigtig i forhold til al senere indlæring. En hjerne der har været udsat for sensitiv og anerkendende omsorg, modner barnets måde at skabe kontakt og sund tilknytning til andre mennesker og udvikle en selvregulering, der er et vigtig grundlag for at være sammen med andre mennesker på og være en del af et fællesskab.

Kilde: Charlotte Ringsmose og Grethe-Kragh-Müller, KIDS, 2015

Dig som forælder:

Hver dag når dit barn har været i dagtilbud, har hjernen været til træning. Dit barn har hver dag oplevet en masse og tager indtryk med hjem som skal bearbejdes. Det er derfor godt at du har en fornemmelse af hvad der er sket i dagens løb og hvad dit barn har været fordybet i, hvad det har været udfordret af eller haft det sjovt med. Alle de indtryk lever videre og barnet har brug for din hjælp til at sortere og give indtrykkene mening.

En sådan fornemmelse kan du få på flere måder. Dagens gensyn med dit barn giver en fornemmelse af hvor barnet er. Brug dig selv – kig på hvad dit barn er i gang med og hvordan det har det. Leger det med andre børn, er det fordybet i en leg eller en ny opdagelse eller er der noget det har brug for at fortælle dig. Brug lidt tid på at aflæse den situation dit barn kommer fra og skal videre fra. Hør eventuelt også personalet hvad de kan fortælle og hvad de har lagt mærke til.    

 

Skriv til os

Vil du vide mere

Har du spørgsmål eller vil du gerne vide mere om din rolle som forælder i dit barns dagtilbud, så ring på 51765656 eller skriv til os.
Skriv til os