Dig og dit barn
Som forælder er du noget af det vigtigste i dit barns liv. Alt hvad du er, siger og gør, er noget dit barn spejler og lagrer i hjernen. Den måde du er med dit barn på, den måde du taler med dit barn på, den måde du ser dit barn på, lytter til det, forstår det og hjælper det på vej. Som lille har dit barn ikke meget sprog, men kan alligevel kommunikere. Det spjætter og er ivrig når det vil mere. Drejer hovedet eller kigger væk, når det ikke længere vil “snakke” eller spise. Laver lyde og pludrer, med masser af stemning og følelser. Når det bliver lidt ældre begynder det med ord og senere sætninger, at gøre sig endnu mere forståelig – men hele tiden med dig som hjælper. Det kan være at dit barn har brug for hjælp til:
- at kunne sætte ord på hvad det er for en følelse der er i mig lige nu – er jeg glad, overrasket, vred, usikker, bange, forskrækket … Kan du hjælpe dit barn med at sætte ord på følelserne, hjælper du dit barn med at lære sig selv bedre at kende.
- at finde ud af hvad andre føler og hvorfor de så gør som de gør. Måske er der en dreng i børnehaven, som gerne vil lege og begynder at drille for at komme i kontakt. Kan du hjælpe dit barn med at forstå følelser hos andre, kan dit barn med tiden også bedre finde ud af hvorfor andre mennesker gør som de gør og hvad der egentlig er på spil
Lykkes det at gøre sig forståelig, er lykken stor – dit barn kan begå sig med andre og føler sig som en succes. Og det lærer, at hvis det bliver lidt svært, er du der til at hjælpe – dit barn kan regne med dig. At give dit barn de mange små succeser er vigtigt. I forsøget på at gøre det så godt som muligt, kan nogle forældre være så meget på forkant, at barnet f.eks. får mad, inden det fik lov til at fortælle at det var sulten. Barnet vil på den måde opleve at kunne blive mæt, men ikke at få succes i kommunikationen med sin mor eller far.
Den lydhørhed du viser dit barn er vigtig. Du lytter ægte, når du tilbyder nærvær og kontakt. Nå du kan se en situation med dit barns øjne og finde ud af hvad det er dit barn vil. F.eks. når I sidder ved bordet og I lige har talt om, at dit barn skal blive siddende mens han spiser. Og så rejser han sig alligevel op….. for at samle lillesøsters gaffel op. Så sad han jo ikke stille – men han viser at han jo gerne vil samarbejde og hjælpe til. Ved at se, lytte og forstå dit barn og reagere på det dit barn “fortæller”, giver du dit barn en oplevelse at være værdifuld, præcis som den han/hun er. Med retten til de følelser og de meninger man har. Dit barn har værdi – fordi det lige præcis er ham/hende.
At være sammen med dit barn på en respektfuld og ligeværdig måde, gælder uanset hvor I er – hjemme, ude eller i dagtilbuddet. Hvis du synes det kan være svært eller der er situationer du har svært ved at gribe rigtigt an, så har du i dagtilbuddet, nogen som er uddannet i at være gode til lige præcis det her. Spørg dem og se om de har nogle gode forslag eller ideer der kan hjælpe dig videre. Eller brug de andre forældre, som måske har stået i en lignende situation.