Følgesakbets bud på hvorfor forældre er rollemodeller i daginstitutionen. Og hvorfor det er vigtigt at forældre forstår, at de er rollemodeller i daginstitutionen!

Om hvorfor forældre er rollemodeller i daginstitutionen. Og hvorfor det er vigtigt at forældre forstår, at de er rollemodeller i daginstitutionen!

 

Hvor det er dejligt at have en ven der er sød. Og have en ven, hvis mor også er sød!

Oskar og Frederikke sidder og leger på legepladsen. De har bygget et stort tårn af mælkekasser. Frederikkes mor kommer og henter. Hvilket scenarie vil du foretrække hvis du var Frederikke?

Scenarie 1:

Frederikkes mor: ”Hej skat – har du haft en god dag? Vi skal afsted nu. Vi skal nå at handle ind”

 Scenarie 2:

Frederikkes mor: ”Hej skat – sidder du der og leger med Oskar. Hej Oskar. Hvad laver I?

Oskar: ”Vi bygger et tårn op til solen”

Frederikkes mor: ”Åhh, der er jo langt, det bliver jo et kæmpe højt tårn”

Frederikke: ”Ja og der er mega varmt”

Oskar: “Og vi er astronauter”

 

I det første scenarie ser moren sit eget barn og sine egne behov og handler ud fra det. I det andet scenarie ser moren både sit eget barn og Oskar, hun viser nysgerrighed for børnenes fælles leg, for den historiefortælling og fantasileg de har bygget op og for den relation de er i. Der er en dialog med flere turtagninger, hvor moren viser interesse for Frederikkes liv i daginstitutionen og for hendes ven Oskar. Og Oskar oplever at Frederikkes mor er interesseret i ham.  

Forældrene har brug for viden om, hvordan de er rollemodeller og hvordan de understøtter den læring der sker i daginstitutionen. Det er ikke en viden storken kommer med. Det er noget som nogle forældre finder ud af hen af vejen. Andre gør ikke, med mindre de får det fortalt.

Nogle vil mene at hvis dialogen skal tage alt for mange turtagninger, så går tiden og man når ikke det der også skal nås – f.eks. at få købt ind. Men scene-skifte tager tid. Og når forælderen ved, hvorfor et par ekstra minutters opmærksomhed er en god investering, er sandsynligheden for at man kommer videre på en glad og god måde så meget desto større. Og som en mor for nylig sagde på et forældremøde, så må ”vi forældre jo også nogle gange vente til det bliver vores tur”. Hvor er det dejligt at have en ven der er sød. Og hvor er det dejligt at have en ven hvis mor også er sød!

Læs mere om hvordan Følgeskabet arbejder med forældreinvolvering og tilmeld dig nyhedsbreve på www.folgeskabet.dk

 

Skrevet af Kirsten Birk Olsen, Følgeskabet (Marts 2017)